dijous, 10 d’agost del 2023

10 d'agost de 2023. Finalització reequipament via Historia Interminable al Gorro Frigi

El dia 10 d’agost de 2023, 36 anys i escaig després de la seva obertura, hem finalitzat les tasques de restauració de l’esmentada via.

Aquesta, situada a la cara est del Gorro Frígi (o Gorra Frígia), va ser oberta el juny de 1987 per Felip Mateu i Jordi Fornés en quatre jornades (d'aquí el seu nom), i restaurada pels mateixos enguany, amb l’inestimable ajut de Quim Prats, i el material i consells necessaris, proporcionats pel nostre amic i aperturista, Esteve Margenats.

Durant aquests anys, s’han obert algunes vies més en aquesta mateixa paret, i coincideixen en algun cas amb les nostres reunions, i d’altres que passen molt a prop o es creuen. Per distingir les nostres peces, les hem marcat amb un petit punt verd (no visible des de lluny),  que ajuda a reconèixer que estem a la ruta correcta.

La via consta de tres llargs, de roca en general bona, del típic conglomerat montserratí. Hem procedit a substituir, pràcticament de forma idèntica, totes les peces originals procurant mantenir l'emplaçament i l'essència amb que va ser oberta, canviant els spits de 8 mm. bastant rovellats, per parabolts de 10 mm. inox., i retirant les peces velles, tal com obliguen en l'actualitat les normes vigents del Patronat de Montserrat.

Descripció:

Primer llarg: 37 metres. La via comença a mitja canal, en uns troncs caiguts i apilats. Ja veurem la primera peça a uns 5 metres del terra. Començarem per placa (V), i després dels dos primers bolts anirem en lleugera tendència a l’esquerra fins arribar a un muret bastant dret (pas de V+ o A0). A continuació seguirem amunt (IV+, V), fins trobar un segon mur on hi ha un altre pas de V+ (o A0). A la sortida (V) continuarem recte fins trobar la reunió (IV).    En total trobarem 8 parabolts i un spit. Reunió en un llavi amb 2 parabolts amb anella i altres peces més que ja estaven emplaçades i que pertanyen a alguna altra via. Hem retirat els nostres 3 spits.

Segon llarg: 25 metres, V grau i 4 parabolts. Se surt a la dreta a buscar la primera peça i després amunt (V, IV) fins localitzar la següent que està en un gran bloc molt visible, on passarem per la seva esquerra i després cap a la dreta. Recte amunt (V) trobarem un parell de peces més en una placa (IV) i arribarem a la reunió on trobarem 2 parabolts de 12 mm. amb anella. També hem retirat les nostres peces velles però queden un parell de burins vells.

Tercer llarg: 35 metres. Se surt recte amunt (IV+), on trobarem dos peces en un bonic muret (V), sortint del qual veurem a la dreta una peça d’un altra via (que no cal agafar) i seguirem en IV fins una baumeta on hi ha un petit desplom que s’ha de superar directament (3 bolts)  i que originalment vàrem graduar de 6a (es pot fer en A0), però quedem a l'espera de l'opinió  de futurs repetidors. Continuem recte amunt, IV, un pas de V, i arribarem a la reunió, que es fa a la cornisa sota el cim, amb dues anelles rovellades però en bon estat, i que coincideix amb alguna de les vies que venen per la dreta (de moment, no n’hem volgut posar-hi cap més peça per no saturar-ho). Es pot baixar des d'aquí en dos rapels, o bé anar a l’esquerra a uns 20 metres a buscar la instal·lació on sol baixar tothom, i on les cordes baixen millor.

Ressenya de la via

Joan Baraldes ha dit...

Molt bona feina Jordi,
Tan bon punt l'anirem a repetir et donaré la nostra opinió.
Crec recordar que vàreu dir que hi posaríeu un parabolt més en els primers metre, ja que abans estava molt amunt el primer espit, ho heu fet?
Penjaré la vostra ressenya a la meva entrada així la veurà més gent.
Salut i a escalar.

Jordi Fornes ha dit...

Si, vam posar dues peces a l'inici i ara creiem que ha quedat ben assegurat, i no pots picar al terra si caus entre el primer i segon bolt. El primer, deu estar a uns 4 metres del terra